In dezelfde week dat het Nederlands elftal vrouwen tegen Indonesië oefent, wil de Azerion Vrouwen Eredivisie jonge meiden inspireren via voetbal. De competitie zet haar rol als inspiratiebron steviger neer door een korte film te lanceren, begeleid door een nieuwe versie van de bekende hit ‘Rainbow in the sky’. Dit nummer, uitgevoerd door het jonge muzikale talent Mara Julia, heeft een belangrijke boodschap: jonge meiden moeten kunnen worden wat ze willen en hebben rolmodellen nodig om hen daarbij te helpen.
Rolmodellen
“Als je niet kunt zien waar je toekomst ligt, is het moeilijker om daar te komen,” zegt Sherida Spitse, profvoetballer bij Ajax en 244-voudig international. “Het is cruciaal dat jonge meiden zien wat er mogelijk is, zowel op als buiten het veld. Daar vragen we aandacht voor.”Een ‘regenboog hoog in de lucht’ om naar op te kijken. Dit past naadloos bij de ambitie van de Azerion Vrouwen Eredivisie: een plek waar gelijkwaardigheid voorop staat, zowel binnen als buiten de lijnen. Want naast voetbalsterren zijn ook zakenvrouwen zoals Gunay Uslu, presentatoren als Eva Jinek of zangeressen als Adele rolmodellen. Ook in het dagelijks leven zijn er vele inspirerende vrouwen, zoals in het voetbal een vrouwelijke trainer of scheidsrechter. En dat begon vaak met een vonk die op jonge leeftijd oversloeg.
Remake ‘Rainbow in the sky’
Mara Julia, die Adele als haar grote voorbeeld ziet, werkt al jarenlang hard om haar droom waar te maken: een professionele zangeres worden. In de samenwerking met het vrouwenvoetbal past volgens haar de hit van DJ Paul Elstak perfect. “Het is eigenlijk een liefdesliedje, maar met een paar aanpassingen in de tekst wordt het ineens een soort lijflied voor jonge meiden, Een sterk en krachtig lied waarin je kijkt naar jouw idool, maar tegelijkertijd uit je eigen schaduw stapt om jezelf te laten zien aan de wereld. En bijkomend voordeel: iedereen in Nederland kent dit nummer”.
Groei van het vrouwenvoetbal in Nederland
Marianne van Leeuwen, directeur betaald voetbal KNVB, benadrukt dat de invloed van de Azerion Vrouwen Eredivisie blijft groeien. “Partners als ING en Nike helpen om de Azerion Vrouwen Eredivisie te professionaliseren en gelijkwaardigheid te bevorderen”, aldus Van Leeuwen. “We zien dat steeds meer mensen de competitie volgen, de tribunes voller worden en het online bereik groeit. Dit inspireert een hele generatie meiden en vergroot de impact op deze groep.”
De videoclip bij deze nieuwe versie van ‘Rainbow in the sky’, laat zien hoe de Azerion Vrouwen Eredivisie jonge meiden inspireert om groot te dromen. Het markeert de start van een seizoen vol aandacht. Dat begint op vrijdag 25 oktober, voorafgaand aan de wedstrijd van het Nederlands elftal vrouwen, waar Mara Julia naast de OranjeLeeuwinnen op het veld staat om op te treden in het stadion De Vijverberg in Doetinchem. Daar zullen vele duizenden toeschouwers aanwezig zijn, waaronder veel jonge meiden.
‘Rainbow in the Sky’ van Mara Julia is nu te luisteren via Spotify