Zeist, 9 september 2024 – De KNVB en Nike introduceren met trots de nieuwe Coaching Girls module, gericht op het verbeteren van de begeleiding van meiden in het juniorenvoetbal.
Hoewel het aantal voetballende meiden van 13 tot en met 18 jaar in Nederland licht groeit, is de uitstroom structureel hoger bij de meiden in deze leeftijdsgroep dan bij de jongens. Factoren zoals sociale normen, stereotyperingen en begeleiding die niet op meiden is toegespitst, spelen hierbij een rol, blijkt uit onderzoek. De KNVB en Nike bundelen daarom hun krachten om coaches van meiden- en gemengde teams nog beter op te leiden. Daarbij is er speciale aandacht voor bewustwording van de specifieke behoeften van jonge voetbalsters. De module wordt gesteund door ambassadeurs Esmee Brugts (speelster FC Barcelona en Nederlands Elftal), coach Kees van Wonderen en oud-voetbalster en mediapersoonlijkheid Rocky Hehakaija.
Goede coaches kunnen verschil maken
Coaches hebben een cruciale rol in de ontwikkeling van jonge voetbalsters, zowel op sportief als persoonlijk vlak. Meerdere keren per week staan zij met hun teams op het veld, wat hen een unieke positie geeft om een nieuwe generatie spelers te inspireren en te begeleiden. Met de Coaching Girls module, beschikbaar via Rinus – het online trainingsplatform van de KNVB – willen de KNVB en Nike ervoor zorgen dat meiden zich optimaal kunnen ontwikkelen, waardoor ze langer en met meer plezier blijven voetballen.
Het belang wordt bevestigd door ambassadeur Esmee Brugts: “Tijdens mijn jeugd werd ik ondersteund door coaches die niet alleen oog hadden voor wat ik op het veld deed, maar ook voor wat daarbuiten speelde. Goede coaching gaat namelijk verder dan wat er op het veld gebeurt; het draait om het creëren van een omgeving waarin jonge meiden zich veilig en zelfverzekerd voelen. Daarom is deze nieuwe Coaching Girls module zo belangrijk. Het biedt coaches de handvatten om echt impact te maken en ervoor te zorgen dat meer jonge meiden, net als ik destijds, het plezier in voetbal behouden en hun dromen kunnen najagen”, aldus de speelster van FC Barcelona en het Nederlands Elftal.
Speciaal voor meiden junioren
De Coaching Girls module is speciaal ontworpen voor trainers en coaches van meiden- en gemengde juniorenteams. In het pupillenvoetbal zijn de verschillen tussen meiden en jongens vaak klein, maar vanaf de puberteit worden deze verschillen langzaam groter. Dit vraagt om specifieke kennis en vaardigheden bij coaches van junioren. Met de informatie uit deze module kunnen coaches hun rol uitdiepen om meiden te inspireren en te behouden voor het voetbal.
De module bestaat uit elf thema’s die relevant zijn voor voetballende meiden met onderwerpen als het geven van feedback, omgaan met conflicten, het stellen van doelen en ook hoe coaches het beste om kunnen gaan met menstruatie. Daarnaast bevat de module tips hoe voetbalverenigingen het beste om kunnen gaan met kleedkamers, clubkleding en andere faciliteiten.
De module is online en openbaar beschikbaar via KNVB Rinus. De link naar de module is: https://rinus.knvb.nl/infopage/informatie/coaching-girls-module. De campagnevideo met ambassadeurs Esmee Brugts, Kees van Wonderen en Rocky Hehakaija is te vinden op YouTube KNVB via https://youtu.be/5xI3xtpjIog?si=PKJi2SOGi1dA8hYY.
‘Jonge spelers langer behouden voor het voetbal’
Lennard van Ruiven, directeur voetbalontwikkeling KNVB, verwacht een positief effect van de module: “Goed opgeleide voetbalcoaches kunnen een beter en veelzijdiger programma aanbieden voor spelers en speelsters waardoor zij zich beter kunnen ontwikkelen. We weten uit ervaring dat jeugdige spelers en speelsters het voetbal hierdoor enthousiaster beleven en dat ze langer voor het voetbal behouden blijven. Met de Coaching Girls module maken we nu een verdiepingsslag in het aanbod voor voetbalcoaches van gemengde en meiden juniorenteams. Het stelt hen in staat om een completere begeleiding aan te bieden en hiermee kunnen we het meiden- en vrouwenvoetbal weer naar een hoger plan tillen. We stimuleren voetbalcoaches in het juniorenvoetbal om hier zoveel mogelijk gebruik van te maken en kijken uit naar de resultaten op en langs het veld”, aldus Van Ruiven.
Dan Burrows, GM, Future of Youth Sport for Nike Global Social & Community Impact: “Als jarenlange partner van de KNVB is Nike ervan overtuigd dat de Coaching Girls module speciaal voor coaches en staf van voetballende meiden niet alleen de belangrijke rol benadrukt die coaches spelen bij het creëren van een goede toekomst voor de jeugdsport, maar ook van de positieve impact die goede coaching kan hebben op duizenden meiden in het voetbal”, aldus Burrows.